Grote Kerk 2015 1246

Historie

De Grote Kerk in Alkmaar is de grootste kerk van Noord-Holland boven het Noordzeekanaal. De kerk staat ook bekend als de Grote Sint Laurenskerk en begon als een katholiek gebouw, ontworpen door de familie Keldermans.

Sinds de reformatie in 1573 werd de kerk het centrum van de protestantse eredienst. Beide religies hebben veel sporen nagelaten: dat maakt de kerk extra bijzonder. Kunstwerken zoals de beroemde gewelfschildering Het Laatste Oordeel van Van Oostsanen, schilderingen van Van Everdingen en een gloednieuwe permanente tentoonstelling over de indrukwekkende historie van kerk sieren de Grote Sint Laurenskerk. De kerk telt bovendien twee, wereldberoemde orgels: het Van Covelens orgel (ook wel Koororgel genoemd) en het Van Hagerbeer/Schnitger of Grote orgel.Een bezoek aan deze kerk is een absolute aanrader. Middels een permanente, digitale tentoonstelling kom je van alles te weten over de historie van de Grote Kerk. Is de kerk gesloten? Ontdek het gebouw dan online in de 360 graden rondleiding!

Bouwstijl
Het kerkgebouw is ontworpen door de Mechelse architect Anthonius Keldermans (ca 1440-1512). Naast Anthonius Keldermans zijn ook zijn broer Mathias en zijn zoon Anthonys betrokken geweest bij het ontwerp, waarin 26 vrijstaande kolommen de gewelven en overkluizing dragen. De Grote Sint Laurenskerk is een basiliek in de stijl van de Brabantse gotiek, die grootser en massaler van vorm is dan de Franse gotiek. De hoogte van het gebouw is 35 meter met een kruislengte van 85 meter bij 56 meter. De buitenmuren rusten op een fundering die even beneden het maaiveld één meter breed is en trapsgewijs steeds breder wordt tot een diepte van drie meter. De laatste restauratie van in- en exterieur werd in 1996 voltooid.

Het sieraad van de stad
Dit grootste middeleeuwse kerkgebouw in de Alkmaarse binnenstad werd al tijdens de bouw vanwege de omvang kortweg Grote Kerk genoemd. De Grote Kerk is van oudsher niet alleen het grootste en hoogste kerkgebouw in Alkmaar, maar ook de kerk die door de eeuwen heen het meest in aanzien heeft gestaan en die steeds weer alom als sieraad van de stad is geroemd. Oorspronkelijk was het gebouw gewijd aan Sint Laurens, vandaar dat de kerk al eeuwen lang als de Sint Laurenskerk wordt aangeduid.

"'t Cieraedt van onse Stadt, het proncksel der gebouwen,
Mach ydereen met recht ons Kercke wel voor houwen,
Want soeckt ghy frayigheydt, doorluchtigheydt, en kunst?
Roem mach wel sonder schroom daer wenden Oogh en gunst"
(uit: C. van der Woude, Kronyck van Alckmaar, ed. 1743)